Khamis, 29 Oktober 2009

demam panas..

nk share citer ank kesayangan ku munif dzakwan tlh dmasukkn wad d hospital putrajaya pg senin aritu coz kne infection pd tekak n mnyebabkn dia demam pns smpi nk kne kejang or dr gelarkn demam sawan..weekend aritu elok je ank aku aktif main,mkn minum mcm bese..ari sbtu aku bwk dia p uma mbr opis aku,wati kt p18 coz dia bt mkn2..munif riang mcm bese,ketawela n posing2 amek gmbr coz dia mmg suke org amek gmbr dia..n ari ahad lak,ktorg just stay kt uma putrajaya coz nk kms2 uma lgpun tk blk uma mak ari selase mlm br cadang nk blk ceras coz husbandku dia ade kursus kt kl smpi ari kamis..siang ahad 2 mmg bdn dia tk pns n selere mkn pn mcm bese..tp aku notice ble mlm nk tdo dlm kul 10lbh ktorg nk msk bilik bdn kpale dia trase hangat2 cket2..n cpt2 aku suh husband aku cek suhu bdn dia gune termometer..n mmg btlla suhu bdn dia pns cket..rs mcm tk sedap ht bg dia mkn ubat demam sblm tdo n dia pn mlm 2 lg kuat nyonyot nenen ngn kt..mlm 2 smpi tdo2 ayam dok jg dia,kejap2 cek suhu bdn dia,tuam bdn dia ngn towel bsh tp tau jela budak dh cerdik,kt letak kain dia tarik blk..huhu..pastu tukarkn bj dia pakaikn bj singlet lubang2 ngn biar dia pakai pampers je..igt lehla kurangkn pns bdn dia..ms time kul baper ntah ms husbnd tukarkn pampers dia,ms 2 suhu bdn dia dh turun so br je nk lelap mt sekejap skali dgr dia cam tkejut n husband pn tjage..aku pn terus mjerit ckp kt husband ble tgk dia nangis n mt dia cm nk ke ats..ktorg panik sgt..aku suh husband aku amek air dlm gayung n bshkn bdn2 dia,n aku cpt2 bukak mulut dia takut dia kancing gg..n suh husband call mak n dlm ms yg samer husband aku call ambulans coz ktorg panik n ambulans suh p hospital snd n bshkn bdn ank aku ngn air..smpi hosp terus bwk ank msk dlm emergency room n dorg suh ktorg kuar..cian ank aku mnangis2 kne tgl..aku lak ksejukan coz bj smue bsh lencun ms bshkn ank aku..nsb husbnd aku smpt capai bj n suar tuk aku (juge bra..hehe mlm2 tk pakai pn sbb sng nk bf ank..)..rupenye br kul 4lbh n ktorg dpt msk wad pn ms dh azan subuh..cian ank aku keletihan nangis..pas bg dia nenen dia terus tdo..n pas dr cek rupenye tekak dia kne infection n tpakse bg mkn antibiotik n dr kne obeserve dia 24hrs takut demam dia naik blk..n mmg satu hr ms dia demam 2,munif kuat nyusu sampai B aku lembik sgt..2pn smpai 4btl air mineral bsr yg 1.5l 2 aku minum tmbh lg mkn supplement vitC,multivit n bcomplex smuenye tuk bg ank aku n aku sihat..n alhamdulillah ptg snin 2 suhu bdn dia dh makin turun coz skejap2 aku tuam bdn dia ngn air suam n biarkn dia pakai pampers je n mlm pn alhamdulillah dh tk demam..so ari selase dlm kul 3ptg ktorg dh cek out..munif pn dh tk sabar nk main2..yela mn tknye..dia mmg aktif suke memanjat2 skali kene dok dlm katil je n tkleh lepas,boring la dia..asyik kne dukung je smpi dia ngamuk2 nk lepas..alhamdulillah ank aku aktif mcm bese..blh ketawe2..blh tepuk2 tgn,memanjat n mbebel bhse dia..(smpikn dr2 pelatih suke main ngn dia siap amek gmbr lg tp dia cam takut ble tgk org pakai seragam putih n mask dr jauh dia dh jerit takut kne cucuk..hehe)..
alhamdulillah berkat susu ibu,dr tk mskkn air pn dlm bdn dia coz dia kuat nyusu n kerap kencing..thanx 4 my dr n nurse yg mrawat munif kat wad 2c katil 21,d hospital putrajaya,4 famili yg always support, 4 kwn2 opis lame yg dtg mlawat nora,sue,kak jilah n kak fida n also kwn2 opis yg bg support n of course 2 my belove husband yg caring n jg aku n munif..tanpe kalian aku lemah..huhu


so bwh ni aku nk letak info psl demam sawan yg aku dpt dr doktor yg merawat.So nxt tme aku n sesape yg ade ank akan lbh prihatin ble ank kt demam..so check it out..

Apakah Sawan?
Sawan adalah akibat dr ledakan elektrik d otak di luar kawalan yg mengakibatkn:
-kekejangan otot
-mata terbeliak ke ats
-mulut berbuih
-kancing gigi
-tidak sedarkn diri dan lain2

Apakan Sawan Demam?
Sawan Demam ialah:
-Sawan yg berlaku apabila suhu badan melebihi 38C (ms kne tahan suhu munif 38.6C)
-Berlaku pada hari pertama @ kedua demam
-lingkungan umur 6bln-6thn

Sebab2 Sawan Demam?
Demam tlalu tinggi,kebanyakan berpunca drp:
-jangkitan bahagian saluran atas pernafasan
-Jangkitan pd telinga(Otitis Media) dan lain2

Bolehkan Sawan Demam Berulang?
Ya.30% Sawan Demam boleh berulang

Adakah Sawan Demam Mengakibatkan Kecacatan Otak?
Tidak.Kecuali apabila sawan berlaku melebihi 15min

Adakah ia keturunan?
Ya!Sekiranya terdapat ahli keluarga yg pernah mengalami demam sawan semasa kecil, risikonya adalah tinggi(tye kat mak rupenya 2-2 adk lelaki aku pnh alami ms dorang kecik2 dlu)

Adakah ia boleh mengakibatkan epilepsy?
Hanya segelintir kanak-kanak yg mendapat sawan demam berulang-ulang dan berpanjangan berkemungkinan mendapat epilepsy

Bagaimana ANDA mengenali SAWAN DEMAM:
-BADAN TERASA PANAS
-BADAN DAN KAKI TEGANG
-KAKI DAN TANGAN MUNGKIN TERGONCANG TANPA RANSANGAN
-MUNGKIN TERJATUH
-MULUT BERBUIH
-TIDAK DAPAT MENGAWAL AIR KENCING
-TERTIDUR DAN TIDAK SEDARKAN DIRI SEKETIKA.APABILA TERJAGA KANAK-KANAK INI MUNGKIN TERASA BINGUNG SEKETIKA
-KEMUDIAN AKAN AKTIF SEPERTI BIASA

Apa yang harus ANDA lakukan ketika demam:
-LONGGARKAN PAKAIAN
-LAKUKAN MANDI BERJELUM
-BERIKAN UBAT PARACETAMOL SEPERTI DIARAHKAN
-GALAKKAN MINUM AIR DGN BYK
-LETAKKN ANK D TMPT YG MEMPUNYAI PEREDARAN UDARA YG BAIK

Ketika Sawan:
-TENANGKAN DIRI
-MENGIRINGKAN ANAK
-JAUHKN BARANG BERBAHAYA
-JGN SESEKALI MELETAKKAN APA2 DLM MULUT ANAK
-JGN TINGGALKAN ANK BERSENDIRIAN
-SEKIRANYA SAWAN BERPANJANGAN,MLEBIHI 5MIN BAWA KE PUSAT RAWATAN SEGERA


P/s:Ingatan tuk aku pasni kne tenangkn diri ble ank tk sihat n cube jgn emo..huhu



Tiada ulasan:

Catat Ulasan