Khamis, 19 November 2009

Alhamdulillah...











ni brg2 ksayanganku,beg biru tenderly ni dpt ms dlm pantang hadiah dr spupu abg aku letak pump spectra, pump medela bateri operated ngn aku isi cooler beg jname pigeon..td try upload tp dh tdelete.pastu aku isi ebm lak dlm botol bumble bee n pnh gak gune liner n la ni klu tk ckp tmpt aku just gune bekas dadih yg small size 2..jimatt..hehe..botol susu ms mule2 gune pigeon perilstatic, then tukar avent n last pakai MAM




Sempena munif setahun esk, aku nk attach la gmbr2 brg2 yg aku gune tuk nyusukn ank ku n tmasuk brg2 pump yg aku gunekn slame ni n aku nk bt 1 entri psl my breastfeeding journey since aku bsalin lg..
alhamdulillah aku tk sangke sjauh ini aku akan dpt bf munif coz dlu aku nye pngetahuan psl bf ni teramatla cetek..my famili smue mmg support breastfeeding, mak aku lgla plg lame nyusukn adk aku yg kecik,faez sampai dia dh 4thn tp 2la dlu2 aku igt hye hsewife je yg mampu tuk bf ank2 dia coz dorg fulltime ngn ank2 kt uma..cam akak aku lak dia bf ank dia campur2 coz ms 2 dia pn tk tau psl bf mum yg bkerje..
aku pn mcm 2 gak pd mulenye..mmg aku fulltime bf ank aku ms dlm pantang tp sbbnye kurangnye info a few days b4 naik keje aku mule nk campurkn susu formula tuk ank aku wpun ms 2 mmg aku ade pump susu n bt stok but ms 2 sbb kurangnye ilmu stok susu aku pn tkla byk mcm kwn2 yg aku knl kt susuibu.com..just ckp2 mkn je stok susu aku 2..hmm..but 2la, agaknye mmg dh tsurat ank aku hye nk minum susu aku je, sampai dh brp kali aku tukarkn susu formula, 1st aku cube mix kn ngn susu nan1, aku bwkkn bekal susu yg aku perah dlm 9-10oz shari n aku topup ngn susu formula..kt uma bbsitter munif hye minum susu formula 1oz je n itupn tk pnh abis..tp susu(ebm) yg aku bekalkn tuk munif smue licin..aku yg ms 2 msh "blur" ngn susuibu terus cadang tukar lg susu formula sbb takut ank aku tk ckp mbesar cos kurang minum..so aku tukar n bli pulak susu LACTOGEN..still jugak hari2 aku bekalkn susu 2-3btl dlm lbh kurang 10oz shari tuk munif n ble ptg bbsitter akan topup ngn susu formula tp 2 pn dh tukar susu masih tk jln jugak..at lst ms umur dia 3bln tk silap aku ajak suamiku pegi ke klinik tawakal n jumpe ngn doktor pakar tuk dptkn nasihat..ms bwk jumpe dr pakar 2 aku siap bwk ebm ngn susu formula.n aku igt lg kbetulan aritu ari snin n patient ramai pulak yg tgu turn hampir sjam lbh aku bg munif minum susu formula tk luak2 dia minum pdhal bukannye byk sgt aku bt 3oz pn tk smpi..tp ble aku suakn stok ebm aku kt dia,huh laju..tk smpai stgh jam susu aku yg 3oz 2 kejap je dia minum tp sbbkn ms 2 aku blm timbul ksedaran lg so..huhu..n ble smpi turn aku,aku pn citerla kt dr kishore (dr pakar yg mrawat ank buah aku,aleya)..dr 2 hanye gelak n dia ckp "ur son tk suke minum susu la..so just give him breastmilk..breastmilk is the best"..huhu..ms 2 sbb kurangnye ilmu aku n hubby pn bgtau,"ktorg takut bb tk ckp susu that's y mintak dr suggest susu yg tbaik tuk ank ktorg"..(sengal sungguh ms ni sdgkn dr dh awal2 ckp,brestmilk is the best tp ms 2 tk amek pot..wa..)n dia pn bgla setin susu yg mahal iaitu SEDELIC..aku igt lg susu yg dr bg 2 tk sampai sminggu pn munif minum cos dlm pd 2 aku pn search lg kt internet tuk cr susu yg sesuai tuk ank aku,rate2 yg aku search balik2 jumpe susuibu..last2 aku jumpe satu forum yg sgt bgune bg aku n juge pd bakal2 ibu yg tak tau psl how 2 bf ank while kt sdg bkeje iaitu SUSUIBU.COM..n alhamdulillah pas aku join susuibu n bc kt forum ibu2 yg mnyusu 2 aku dpt bina blk kyakinan aku tuk bf ank aku..YES!!finally aku dh jumpe susu yg tbaik tuk ank aku..SUSU IBU ADALAH YG TBAIK..
start frm that day,mule2 ms aku pump susu shari je kt opis, pas bc smangat kwn2 dlm susuibu yg dpt kumpul susu ank dia sampai bpuluh2 n ade yg bbotol aku pn tekadkn hati tuk pump susu 2x shari..wpun dh tlambat but aku rs aku msh ade pluang lg n y not aku korbankn ms,tenage n telan sgale kpayahan tuk berikn yg tbaik tuk ank aku..alhamdulillah,klu dlu ms awal2 aku perah 1 session je aku leh dpt 10oz je shari but pas aku bt 2 session alhamdulillah aku dpt kumpul susu shari dlm 20oz susu..mmg ms mule2 bt mmg rs cam tk konfiden leh kumpul byk 2 tp sbb usahe,doa n tawakal serta galakan dr hubby alhamdulillah aku bjaye..tuk dptkn semangat aku suke bc citer kwn2 di susuibu.com.n rezeki aku agaknye, ms awl pas bsalin,kakak aku bg dia nye beastpump jename spectra tuk aku gune n adik ipar aku pn bmurah ht bg dia punye medela pump bateri operated tuk aku..so makin mudahla keje aku mngumpul susu tuk ank aku..
walaupun stok ebm aku tkla sampai bpuluh2 lgla nk mcecah bratus2 mcm org lain tp alhamdulillah berkat kesabaranku, aku dpt mnyusukn ank aku hingga ke saat ini tanpe perlu lg nk men-topupkn ngn susu formula..frm munif 3bln lbh aku tk pnh lg simpan susu formula kt uma aku mlainkn susu tuk aku minum..alhamdulillah..
mmg byk halangan, rintangan dan dugaan ms mnyusukan munif antarenye dr awl bsalin lagi..ms awl bpantang aku kne tahan kt wad ble blood pressure aku naik coz ms nk bsalin dlu aku kne darah tinggi n aku kne monitor oleh jururawat2 desa yg dtg mlawat hr2 kt uma..ms aku kne thn 2 aku blm sminggu lg pas bsalin n munif kne stay kt uma coz mak aku suh aku btl2 rehat kt hospital.so aku pn just tabahkn ht n tahan sebak je dlm ht coz mak dh igtkn awal2 ms dlm pantang jgn nk mnangis2 nnt bentan, n lg satu dok kt hospital jgn nk igt kt ank,rehat je bg pressure ok..klu asyik dok igt ank je nnt ank kt uma asyik nangis..so aku pn kuatkn ht n tahan sebak dlm dada.org lain yg kt dlm wad smue dpt pegang ank dia, dpt susukn ank dia, tp aku lak sorang2 je..nsb suami aku temankn aku n slalu lawat aku..dia la hari2 pg ptg siang mlm dok temankn aku kt wad..bwk gmbr munif,bawakkn bantal munif..rakam video gmbr munif tuk aku..n kt hospital pn wpun tk sihat aku tetap jlnkn tugas mngepam susu tuk ank aku cos ms 2 alhamdulillah susu aku byk n mak suh aku perah tuk bt stok munif kt uma spanjang aku kne tahan wad.stiap 4j skali aku perah,n alhamdulillah dpt 10oz skali perah smpikan nurse2 kt hospital ampang kerap dtg tegk aku mngepam susu n dorg pn rs teruje tgk aku dpt kumpul susu sekali byk.alhamdulillah pas 3-4hr aku kt wad, barulah aku dbenarkn balik uma.slowly aku nye pressure turun pas dmotivate oleh hubby, mak n doktor klinik swasta yg slalu aku pegi tuk dptkn rawatan.aku mmg tk suke nurse2 klinik desa yg dtg cek aku esp sorang nurse yg mnyebabkn aku kne tahan wad 2..mn tk darah aku makin naik,dh la suare cam mak nenek pastu asyik mbebel2 je smpikn mak aku pn tiap kali dia dtg mak mest lari msk dapur mls nk layan dia.so pas aku kuar dr wad,aku amek kputusan tknk biar nurse klinik desa dtg tuk monitor darah aku but aku rela p klinik swasta hr2 n biarla kuar duit pn dr dok ngadap muke nurse klinik desa 2.igt lg doktor klinik kt 2 bg nasihat,"Awk tkyah pk ape2 just relax n b +ve..hgh blood pressure ni after u 20days mest pressure u back 2 normal..lantakla ngn nurse2 tu dorg nk ckp apepn yg penting awk relax, tarik nafas byk2 insyaallah smue ok"..alhamdulillah btl kt doktor 2 after 20days aku nye pressure back 2 normal n pas dsahkn oleh doktor kt hosp ampang finally aku bebas dr hgh blood pressure.tp geram msh ade kt nurse klinik desa 2 coz dia dok mbebel ms aku kne hgh bp,dia kate suppose u kne mkn ubt tuk darah tinggi ni n mcm2 lgla..klula ms 2 aku ade kekuatan tuk ckp,aku nk je jerit kt nurse 2 n ckp mulut awk la yg bt aku nye pressure naik..dhla bwk org p klinik sampai sesat2 kne lak naik ambulans ms p hospital..mn tk bp tinggi!!hopefully pasni klu ngandung lg aku tk nk lg jumpe nurse2 lorat cam gini..n since that day, aku jg makan aku..
wpun aku ni bukanla seorg yg pmakan since dr ank dare lg but sbbkn dh ade sjarah aku knela bhati2..ms ank dara aku tk gemuk berat pn dlm 50-52kg ngn ktinggian 160cm.aku seorg yg sgt pentingkn psl pmakanan n sgt takut gemuk.aku bkn pgemar makanan2 manis cam kek ke mmg tk minat..air manis n berais n bgas lgla aku tk sentuh kecuali teringin tahap gaban..aku lg suke minum air msk smpikn ms ank dare dlu aku kerap pitam n pucat coz kurang darah n gule dlm badan..sampaikn pnh mak aku pakse aku minum air gule ble aku kerap pitam..huhu..
tp 2la,ms preggy jd lain lak citernye..start preggy br 2 bln berat aku mjunam naik smpi 56kg sbb selera mkn aku btambah2.mmg aku alami alahan muntah2 ms awl trimester tp selera mkn aku ttp ade..abis je alahan muntah2 msk 4 bln aku kne bleeding lak sampai 6bln tkleh bt keje2 berat, even naik turun tangge pn tkleh (nk gitu2 ngn hubby pn doktor dh warning jgn ganas2 n 4 slamat jgn bt..tp mn tahan..hehe..uppss!!)..n ms aku 5bln lbh lak aku kne minum air gule n dsahkn positif kne monitor kencing manis coz abah aku ade pnyakit kencing manis kturunan famili sblh abah..so every mth aku kne amek darah..mmg ms aku preggy asyik pegi klinik je nasib baikla husband aku 2 wpun kadang2 dia mbebel gak tp tk pnh dia tk temankn aku.2 yg bt aku makin sayang ngn suami aku 2 coz dia la teman d kala susah n sng..ms shari sblm bsalin berat aku mcecah 74kg!!dahsyatkn..pas kawin berat aku 53-54kg tp ms final preggy berat naik lbh 20kg!!fuuhhh..mn tak darah tinggi naik..hehe..risau berat tk turun pas deliver..tp alhamdulillah berkat ksabaran, berkat amalan bpantang mkn n pjagaan bdn dlm pantang, dgn jg ank tk ckp tdo, pastu smpi skrg pn ade makanan2 n minuman yg aku pantang lg n of cos satu lg rahsia aku dpt turunkn berat bdn ke berat asal iaitu 54kg adalah aku MNYUSUKAN ANK hingga kini..alhamdulillah syukur pd allah yg mberi rezeki tuk aku n munif..
INSYAALLAH aku akan teruskan hajat tuk nyusukn munif hingga dia 2 thn n hopefully dgn kberkatan susu ibu ini anak aku btambah sihat, cergas, bijak, n secerdas namenye DZAKWAN yg bermaksud yg cerdas..hopefully ank ibu MUNIF DZAKWAN diberkati allah seluruh khidupanmu n ibu halalkn stiap titisan susu ibu tuk anak2 ibu..insyaallah..










Tiada ulasan:

Catat Ulasan