Jumaat, 20 November 2009

20 NOVEMBER...




hari ni adalah hr yg paling istimewa bg aku sejak bgelar ibu coz pd tarikh ini thn lepas aku telah melahirkan seorg bb yg sgt comel yg aku n suamiku beri nama,MUNIF DZAKWAN putera yg kukandung selama 9bln 10 hr..masih tbayang lg saat aku melahirkannye di hospital ampang, selangor..(utk pngetahuan aku bsalin 2minggu dr tarikh jangkaan 2/12)


masih aku igt lg pd 19hb nov 2008 lbh kurang pukul 10pg aku n suami ke hosp ampang dr tmpt keje ku d putrajaya coz aritu ade cek up.ms 2 aku tk pk pn aku akan bsalin tkde rs sakit2 just niat pegi hosp sbb nk cek tekanan darah aku je..tp mbr2 opis n mak pn smue dh bising coz perut aku nmpk cam dh turun sgt,dgn muke yg makin mbengkak,jari2 kaki n tgn yg makin sembab..hehe..dorg kt cam tgu ari je n mbr2 opis ckp ntah2 kne thn..hmm..btlla,masin mulut dorg..ms cekup kt hosp ampang tekanan drh aku naik cket n ms test urine doktor ckp ade kandungan protien dlm urine so doktor india laki (tk igt ape nm)suggest aku tuk stay kt hosp 1day tuk monitor drh aku coz dia ckp mn tau sbb awk dh nk bsalin coz kdg2 dh dkt bsalin pn tekanan drh leh naik..so tghr 2 aku blk uma mak kt cheras dlu tuk packing2 bj2 n dlm kul 2lbh aku n husband p blk hosp tp kt kul 4 br dpt msk wad..ptg doktor pompuan yg jg kt wad panggil aku msk bilik rawatan tuk cek bukaan..gulp!!hehe..dup dap dup dap aku..teringat citer kwn2 yg ble dorg dh dekat nk bsalin dorg kne "selup bawah"..nasib dr pompuan 2 comei n kecik molek..fuhh lega,takut gak klu doktor india laki td yg bt..hehe..ble dia cek rupenye dh bukak 2cm n dia leh ckp ape tau,"meh sy tlg awk bukak lg..huh..??tp mmg tk rs coz mbr aku dh pesan klu dr selup bwh kne relax n tarik nafas br tk sakit..ms dh bukak 2cm aku tkde rs sakit ape2 n tande2 cm drh or air ktuban pn tk keluar lg..kakak yg katil depan aku kejap2 tye n dtg kt aku,"tk sakit ke dik??"aku pn ngn selamber je jwb..sakit 2 camne kak??sy tkde rs ape2 pn lg..tp aku kerapkn mkn ubat salindah yg aku mkn since aku 6bln lg coz akak spupu aku ade pesan ble dh dkt kne mkn pil salindah kerap tp mkn ble sakit tp yg probnye smpi mlm aku tkde rs sakit n tkde tande2 lg..huhu..tp mlm dlm kul 9lbh tetibe ms aku p buang air kecik tgk ade darah cket kt panties aku.aku pn ape lg terus ckp kt nurse but nurse just ckp takpe itu just tande je..awk relax klu ade sakit awk bgtau..


esknye 20/11/08 aku still lg tk rs sakit.blh mkn blh jln2 blh msg2..kbetulan mak n abah kedah (mertuaku) ade kt kl coz dorg nk p kenduri kawin kt terengganu dr kl so dorg dtg la mlawat aku tghri n ptg 2.sblm 2 ms ari minggu sblm aku ms wad dorg tdo uma aku kt putrajaya..tme tghri mak n abah serta mertuaku dtg mlawat.mak mertua suh telan telur ayam kg n suh husband aku bli..ms kul 3lbh br terase sakit skit2 cam kt sakit awl2 ms nk mbuang,but still skit2..tp ms ptg dlm kul 6 ms dorg dtg mlawat aku,aku rs cam sakit makin kuat n darah makin byk kuar..doktor lak tk dtg2 cek lg..ms ptg tme makan smpi aku mkn bdiri,terase tk larat nk mkn tp mak aku suh jugak mkn coz dia kt nnt tk larat ms nk push dlm labor room nnt lgpn klu dh msk LR tkleh nk mkn..so aku kuatkn semangat,ble sakit je aku ajak suami aku jln2 kt wad coz rs cam tkleh nk duduk klu duduk makin sakit..ms tme nk abis mlawat dh kul 7 br aku beranikn dr p jumpe nurse ckp sakit makin kuat..sempat lg aku bjalan ke dpn mhantar famili aku blk n smpt lg p wad kelas 2 jumpe ex aku nye bini pn nk bsalin ank no 2 tp dia dh overdue n mayb kne operate esk..mekhuhu..tk sangkekn dlm ms aku nk bsalin tjumpe lak ngn org yg aku tk nk jumpe,tp ape leh bt famili dia esp makcik fatimah dh aku anggap mcm ibu kandung aku sendiri n pg td frm mekah smpt lg dia wish bday tuk munif..tharu sangat..luv u makcik!!k smbg blk ek..ha..ble jumpe nurse rupenye ramai lg dok tgu turn nk jumpe dr coz ade yg akak2 2 dh tk thn sgt n ade yg nangis2 sakit tp rupenye dr blm naik kt wad lg,dia masih kt emergency room kul 8 br naik..MAK AII!!tk tau camne nk kater..sakit perut makin kuat n mmulas2..dlm pd aku sakit 2 smpt lg suami aku p tukarkn bilik aku dr wad kelas 3 ke wad kelas 2 yg bilik b4 n ade aircond..huh..wpun dok dlm bilik aircond aku dh tkleh nk rs sejuk lg..duduk pn dh tk diam..kejap2 bgn kejap jln bdiri,msk toilet rs cam perut memulas nk kencing tp tkleh nk buang air..yg sebilik ngn aku lak pompuan india,dia just relax je coz dia smpt bborak ngn aku ms aku sakit2 2 dia bgtau dh dkt sbln dia kt wad coz dia tkleh nk gerak byk n dia br 9 bln n mayb kne operate ble smpi ms..aku just sembang2 bese je ngn dia coz dh tk rs cam nk mnyembang..rs jam nk ke angka 8 2 lmbt giler,n smpt lg aku capai buku psl mngandung yg aku pinjam dr akak kt wad kelas 3 2 n sempat bc surah maryam n yassin dlm keadaan bdiri..hehe..darah ms 2 aku rs cam dh mnitik2 sgt..n ble kul 8 je aku cpt2 jln ke bilik doktor n tgk ade lbh kurang 5 org tgh tgu turn nk cek bukaan..


ms time ni la aku rs cam nk ktawe pn ade..hehe..mn tknye..ms 1st patient ni,doktor dh mjerit bukaan dh 4cm pastu dr dok ckp kt nurse camne nk sumbat patient lg yg dlm labor room 2 pn tk kuar2..HAH sudah..dlm ht aku ckp,jgnla aku kne bsalin kt luar..waaa tidak!!pastu yg nxt lak pn dh bukak 3cm tp dia nye aduuhh dh mcm org nk bsalin sgt coz rupenye dia kne induce..rate2 yg jumpe dr b4 aku smue dh ade xperience n aku je yg 1st bb..so wpun sakit aku still maintain tp mulut kumat kamit bc zikir mcm2 tp tgn kaki dh sejuk giler n mgeletar2..yg nxt pn dh bukak 5cm n ble smpi turn aku nurse n dr tye..aku katil brp n nk bsalin ank ke brp..n aku jwb aku nk bsalin bb 1st..tgk rupe dorg mmg cam confuse cket coz td dorang dh mention aku nye bukaan br 2cm n bese ank sulung lmbt cket..tp dr still cek aku jugak n dia mmg tkejut sgt sbb ble cek dh 6cm bukaan..n terus dia cek denyutan cgt (klu tk silap nk tgk contraction kot) contraction makin kuat n dr arahkan nurse bwk aku msk dlm labor room dlu..b4 msk labor room aku gaghkn jugak bgn n pegi amek brg2 bj bb kt bilik aku n yg sebilik aku smue tkejut tgk aku leh jln lg n cam tk sakit wpun dh bukak 6cm..alhamdulillah rezeki aku agaknye ms dtolak ke labor room ms 2 pukul 8lbh nsb ade labor room kosong n start 2 la aku mharungi detik2 yg mcemaskan..


ble doktor dtg cek kul 9mlm pas pasang wayar2 tuk cek contraction dr pompuan kecik 2 leh ckp ngn aku,'ok..nnt kt jumpe blk kul 12mlm ek..coz awk ank sulung,kn??so bese ank sulung lmbt nk bsalin..dia estimate sjam tuk 1cm bukaan coz skrg br 6cm..aku pn ape lg aku tye kt dr coz mcm heran aku dh rs cam sakit sgt tp naper dr leh ckp lmbt lg,konfius aku..aku tye kt dr tkleh ke aku bsalin awal??hehe..(pelik ke soalan aku ni..kah kah..mest dr ckp aku sewel nk bsalin awal..hehe)..dr bgtau aku tkleh nk mneran awl nnt aku hilang tenage n koyak byk..so kne la sabar wpun sakit cam dh makin teruk sgt..pastu dorg tgl kn aku sorang2 n just pesan klu sakit kuat panggil dorg,n ms 2 aku rs jam besar dpn aku kt dinding LR 2 cam lmbt sgt bjln..fuuuhh..ade 3jm lg nk ke pukul 12mlm..ms aku dtinggalkn sorang2 2 br la aku terase azabnye sakit bsalin n br la tau camne mak mnanggung sakit nk mlahirkan klima2 adk beradik aku termasuk aku..ble teringat mak aku mnangis sorang n merintih..mak..dila mintak maap,janji tk nk bt mcm2 lg..huhuh..mmg sblm msk LR td aku dh bsalam2 mintak maaf ngn mak n abah serta mertuaku tp aku rs klula mak ade kt sblh aku kn sejuk cket ht aku..tp ape leh bt..kt kul 9lbh br nmpk kelibat nurse dtg mjenguk n aku pn terus ckp ngn dorang yg dh terase sakit sgt n cam nk berak..br la kelam kabut dia panggil dr pelatih n tgk gerakan contraction.kaki aku dh mgeletar2 sbb takut smpi nurse ckp sejuk ke dek n dia siap ttp kaki aku tp aku kt tk sejuk tp (takut sbnrnye..lgpn aku ni ade darah gemuruh.hehe)..pastu ble suami aku msk temankn aku brla aku terase cool cket..n ble nurse cek mmg dh nmpk kpale bb dh nmpk nk keluar tanpe aku push pn..nk thn sakit kejap2 aku sedut oksigen n dlm kul 9lbh nurse n dr platih suh aku teran ble rs sakit sgt2..ngn bantuan suami yg beri galakan tuk aku n nurse alhamdulillah tepat kul 10.01mlm aku rs adelah dkt 5x jugakla aku push akhirnye aku slamat mlahirkn ank aku yg comel 2..


1st tme dgr suare dia n ble nurse suh sambut n letak kt dada aku aku rs cam tk pcaye aku dh mlahirkn seorg bb lelaki..aku mnangis n kpade allah ku panjatkn kesyukuran..dh tk terase sakit ms nk bsalin td pas tgk ank yg comel ini..ms nurse jahit pn aku dh tk terase sakit smpikan dia puji bagusla awk ni,relax je..tk de dgr pn suare sakit ke aduh ke,so selambe je aku jwb..td ms nk mneran lg sakit dh tk rs sakit dh nurse.(tp dlm ht sbnrnye control cun..cehh!!sakit2 pn leh nk ctrl cun lg..maunye tk sakit kn kne jahit kn daging TUUT>>org giler je yg kt tk sakit.heheh..bkn ape malu kt husband so tunjukla yg kt ni kuat cket.).huhu..


2la pngalaman aku mlahirkn ank aku MUNIF DZAKWAN..tanpe suntikan epidural or kne induce alhamdulillah aku dpt mlahirkan ank aku secare normal..air selusuh yg adik ipar aku nye bapak bt kn pn aku dh tk sempat minum..pas je bsalin ms dlm labor room ms pegang bb sempat lg aku call mak kt uma n bgtau aku dh selamat bsalin n dpt bb boy..


2la ank ptame aku MUNIF DZAKWAN n diala penawar serta pengarang jantungku..dia jugak cucu lelaki pertame sblh aku n sblh suami pulak diala cucu sulung..mmg khadirannye ke bumi ini dinanti oleh semua org..alhamdulillah syukur pd allah ats kurniaan yg tk ternilai ini..


Stiap detik kelahirannye msh tbayang2 di ingatan..ibu tk kan lupe nk saat melahirkn mu..Ibu doakan mg ank ibu akan mjadi ank yg soleh,ank yg beriman,mdengar kate,berani,kuat semangat,dpt mjadi org yg bjaye dunia akhirat,ibu doakan smoga dpermudahkan pjalanan hidupmu n ibu halalkn susu ibu yg ibu beri ni utkmu..harap munif jd org bgune n tk lupe ibu dan ayah..insyaallah ibu akan teruskan mnyusukan munif sampai munif dh tk nk mnyusu lg..AMINNN...






Tiada ulasan:

Catat Ulasan